Translate

Friday 31 May 2013

Kanser Hidung.

Salam Jumaat penuh barakah :)
Hari Jumaat penghulu segala hari. Berlakunya Hari Kiamat pada hari Jumaat menandakan berakhirnya kehidupan di dunia yang fana ini...
Asal hari Jumaat je mst dsignificantkan ngn kematian kann kann... Tadi t'bca previous post kwn aku fsl MATI... ttbe aku t'ingat satu kisah bnar ni.... Pengalaman ayah aku sendiri.

Mase aku 6 tahun, ayah aku disahkan m'hidap kanser hidung. Okay seriously, mase tu aku msh kcik lagi so tak tau ap2 pun fsal bnde ni apth lg nak memahami situation family aku....


To be honest, aku ni bukannya seorg yg ad memori yg kuat nak ingat mase2 lalu... Macam2 dugaan yg family aku lalui esp my mom... Start dr peristiwa tu laaa, mak aku ambik keputusan nak blja kreta... sbb die rse cam asyik menyusahkan adik ipar die p anta & ambik kat hospital... 

Aaaaaa........... Alhamdulillah now berkat doa sume org ayah aku dah shat.... cume dia msh plu jmpe doc tkt2 penyakit tu 'serang' blek....

Antara kesan2 yg ayah aku alami lepas tu :
1) hilang deria rasa & bau... (yelaaa... lepas kene 'bakar' kannn)
2) kadang2 kalau sujud lame sgt, darah klua dr hidung (sbb tu klau solat bjemaah die lambat nak ruku' & cpt je nak sujud)
3) fobia ngn hospital hahaha serious ni... (klau blh elak g sane mmg die takkan jejak pun kaki kat sne)


Haaa..... main point yg aku nak citer kat sini sbnrny... laaa bru nak msk main point kee haha fsal doc yg merawat ayah aku...... nama, bangsa dan keturunan dirahsiakan... mase ayah aku tgh strunggle nak truskan hidup tu, bleh plak doc tu ckp... "awak ad 6 bulan je lagi nak hidup. be prepared laa yee..." uiishhhhh org tgh sakit kot, selambe derrrkkkk je doc tu.......... nasib baik ayah aku kuat semangat tau... Nak dijadikan cterny... a few years later, ayah aku accidently jumpe doc tu blekkkk.... nak tau doc tu ckp ap kat ayah aku??? hahaha 
"ehhh hidup lagi kauuu???"
hahaha mbik kauuu... tau t'kejut beruk tgk ayah aku still shat wal'afiat.... sbb nak jge hati doc tu, ayah aku bgtau die... "Alhamdulillah, umr msh panjang lagi" (: haha aku gelak2 dgr cter ayah aku mse tu... kesian doc tu kannnn........

So, pengajaran ny kat sini.... tak semestinya ramalan DOCTOR tu btol... diorang pon manusia biasa gak... Allah yg berhak menentukan takdir hidup & mati makhluknya... & utk doctor2 sekalian, bgilaa kata2 semanagat kat pesakit instead of mematahkan semngat diorg nak hidup, okayyy??

"Ajal & Maut di tangan Tuhan"

p/s : Fadz, enjoy your day kat Japan :) ole2 kitrang jgn lupe haha gurau je..... tcare!

No comments:

Post a Comment