Translate

Tuesday 18 February 2014

BILA BERGELAR MAHASISWA

dah 3 minggu dah kitorang jadi student AIKOL (Ahmad Ibrahim Kulliyyah of Law).. mmg kena tough n bnyak bersabar.. dah ditakdirkan aku dapat Mahallah yg mmg jauh ke blakang, terpisah dr klasmate2 yg lain.. kebanyakan classmate aku dapat Mahallah Aminah cuma aku, tqah dengan inche bos je yg tercampak kat Mahallah bertema oren ni..

pegi balik klas tu adalah antara part yg paling tough, punyala jauh perjalanan aku dr mahallah terchenta nak ke AIKOL.. dah la lokasi AIKOL sangatla strategik.. hujung dunia... betul la ayah aku cakap aku x yah nak exercise dah duk sini... cukup la jalan pg ptg tu.. blik klas lg la teruk.. jalan tgh panas even bawak payung pon still panas.. then kalau time berangin payung mmg innalillah la jawabnya.. (nina dh beli payung baru sbb payung lma dia dah pergi meninggalkan dia.. hahahaah)

lagi satu bila amik LLB_S ni subjek syariah dalam bahasa Arab.. aku rsa boleh je nk paham apa yg ustaz cakap tp bila nak tnya soalan tu yg gagap2.. last2 kitorg tnya dlm English ustaz jawab dalam Arab.. nmpak mcm hebat gila.. padahal nak cakap Arab terbelit lidah..

dlm klas kitorg ada foreigner dr Arab Saudi.. time klas QAHOL( Quranic Ayat & Hadis on Law) ust mmg suka panggil nma dia suh dia bgtau kitorg maksud pkataan.. masalahnya dia paham apa yg kitorg baca tu tp dia plak xtau nk ekspresikan mksud tu dalam English.. tp ok la sbb ustaz bnyak gak tolong..

yg paling sadis masa klas tutorial QAHOL.. bleh plak ustaz wat style masuk klas arab.. sia suruh kitorang baca teks pstu bunyikan baris blakang.. mmg masakla la kan.. seriously mmg aku main bedal je la.. bila ramai yg baca ntah apa2 ustaz pon start la ngan syarahan dia yg bunyinya lbh kurang mcm ni
"rugi la kalau kamu ambik syariah tp x boleh bawak hnya sbb masalah bahasa, kamu akan rugi kalau kamu xnak improve diri kamu sendiri, jangan nanti sampai ada lecturer yg sarankan kamu untuk DROP SYARIAH n amik sivil je.. rugi la kamu dah blajar arab sampai level 6 kt cfs dulu"

pkataan 'drop syariah' tu mmgg mnyayat hati btol.. mana boleh.. so kena improve kan Bahasa Arab aku ni.. so lepas ni aku kena la kurangkan novel n segala cerita korea dan movie yg lagha2 tu (doakan semoga aku berjaya)

aku rasa dah pnjang berjela dah ni walaupon bnyak lg bnda aku nk tulis.. lain kali la plak yeee

No comments:

Post a Comment